MLG Spring Arena #1 2012

Er was dit weekeinde geen tekort aan Starcraft II talent in wereldstad New York. De beste spelers van de wereld verzamelden zich voor de Major League Gaming Spring Arena waar ze kans maakten op een slordige $10.000 aan prijzengeld. Het toernooi aldaar was bijna in zijn geheel een Zuid-Koreaans onderonsje geworden, ware het niet dat de Canadese Protoss speler HuK erbij was om de eer van de buitenlanders te verdedigen.

De productiewaarde van het hele gebeuren was hoog, zoals de kijkers dat gewend zijn geworden van MLG. Hoewel het betalen voor de live-cast mensen wellicht afschrikt, krijgen diegenen die wel betalen veel waar voor hun geld. Omdat er geen fans bij waren, was er natuurlijk maar weinig sfeer in traditionele zin. De overvloed aan bekende Starcraft casters en spelers maakte dat gebrek echter voor een groot deel weer goed. De casting werd uitstekend verzorgd door Tasteless en Artosis, ook wel bekend als de casting Archon, djWHEAT, JP McDaniel en Blizzard’s eigen Rob Simpson. Iedere wedstrijd wordt daarnaast, geheel naar Amerikaanse traditie, uitgebreid geanalyseerd. Voor die taak hebben ze een aantal bekende spelers weten te strikken, waaronder Nederlander en ex-Warcraft grootheid Grubby.

Omdat het aantal spelers maar klein was in vergelijking met andere toernooien werd er gekozen voor een andere opzet dan de normale best of three series. De eerste wedstrijden werden gespeeld in een zogeheten ‘round robin’ format. Daarin speelt iedereen 3 matches tegen elkaar, en de onderlinge score geeft de doorslag in geval van gelijke stand. Aan het einde van de eerste ronde wisten 6 spelers door te gaan naar de round of 6 en de halve finales; MarineKing, GanZi, ViOLet, MC, Heart en, met de hakken over de sloot, DongRaeGu. PartinG en HuK zagen hun kans op de overwinning vroegtijdig aan zich voorbij gaan. In de volgende ronde won Heart comfortabel van ViOLet met 3-1, maar verloor daarna met diezelfde score van een oppermachtige MKP. DRG, die met veel moeite door de eerste ronde heen was gekomen, leek zijn vorm terug te hebben gevonden en liet zien waarom hij de beste Zerg ter wereld is door MC en GanZi met 3-1 en 3-0 uit te schakelen.

Dat betekende dat de Terran superster MarineKingPrime (MKP) en de beste Zerg ter wereld, MVPDongRaeGu (DRG), voor de derde keer op rij tegenover elkaar stonden in de finale van een MLG event. De statistieken, je moet van Amerika houden, liegen er niet om. MKP weet 68% van zijn matches tegen Zerg te winnen en DRG maar liefst 79% tegen Terran. De vorige keren wist MKP desalniettemin op vrij overtuigende wijze winnen met 4-2 en 5-2. Zou DRG deze keer wel kunnen winnen en zijn eerste MLG zege boeken, of lukt het MKP om geschiedenis te schrijven door voor de derde maal (op rij) de winnaar van MLG te worden? Een best of 7 serie moest het antwoord leveren.

Game 1: Shakuras Plateau. Beide spelers beginnen de openingswedstrijd met een economische georiënteerde build (een macro-build). Al snel hebben ze allebei 3 basissen. Vanaf daar wordt er herhaaldelijk gevochten in het midden van de map. MKP’s biomech leger van marines/marauders/hellions/thors/medivacs lijkt moeite te hebben met de roaches/zerglings en banelings van DRG, maar met uitstekende controle over zijn units (micro) weet MKP uiteindelijk toch de eerste wedstijd te pakken.

Game 2: Metropolis. MKP kiest deze keer voor een leger van uitsluitend mech met snelle upgrades. In het midden van de map verliest hij een aantal tanks en blue flame hellions aan de roaches en zerglings van DRG. Op achterstand moet de Terran nu verdedigen tegen een drop van roaches in zijn basis, terwijl een tweede groep roaches zijn 2e expansion aanvalt en vernietigd. Het trage leger van MKP kan niet goed omgaan met meerdere aanvallen op verschillende locaties en DRG komt op gelijke hoogte.

Game 3: Antiga Shipyard. MKP volgt zijn hellion opening op met cloacked banshees en weet een groot aantal drones van DRG om te brengen. DRG besluit voor een onorthodoxe dubbele spire te gaan zodat hij zijn vliegende mutalisks snel kan upgraden. In een chaotische midgame met veel kleine gevechten valt MKP vaak aan, maar met zerglings en banelings op de grond weet DRG stand te houden. De sterke mutalisks weten veel infrastructuur en economie kapot te maken en uiteindelijk heeft MKP geen geld meer en geen leger om een expansion veilig te stellen. DRG komt op 2-1.

Game 4: Cloud Kingdom. DRG opent agressief en probeert snel te winnen met roaches en banelings. Hij weet de expansion onveilig te maken maar kan de basis niet verder in komen en moet zich terug trekken. Hij teched snel door naar mutalisks, maar door slechte controle verliest hij er een handvol aan een groep marines in het midden van de map. MKP grijpt zijn kans en weet zich met uitstekende controle en net genoeg versterkingen een weg door de zerglings en banelings van DRG te schieten. MKP maakt de score weer gelijk.

Game 5: Entombed Valley. DRG weet met zijn eerste 6 zerglings de basis van MKP in te rennen. Hij kan enkele marines en SCV’s slopen en ziet 3 barracks en een snelle expansion. Hij kiest er voor roaches te trainen om de uiteindelijk aanval af te kunnen houden. MKP valt kort daarna aan met een leger van marines/marauders/medivacs. DRG heeft simpelweg niet genoeg roaches om de aanval af te houden. Met behulp van een ronde versterkingen pakt MKP de voorsprong.

Game 6: Daybreak. DRG gebruikt dezelfde strategie als in game 4. MKP scout niet en heeft geen idee dat de rush eraan komt. Deze keer is zijn aanval met roaches en banelings veel effectiever en hij weet meteen in de  basis van MKP te komen. Met beide spelers op gelijke hoogte komt het aan op een allesbeslissende laatste game.

Game 7: Tal’darim Altar. Ondanks een ongunstige spawn-locatie weet DRG met 8 zerglings veel tijd te kopen door de eerste marines en enkele SCV’s kapot maken. MKP reageert door in totaal 5 barracks te bouwen. DRG wacht niet en valt aan met zerglings en banelings. MKP kan het afhouden, maar verliest daarbij een groot deel van zijn leger en 17 SCV’s in zijn expansion. MKP weet dat hij achter loopt en is gedwongen aan te vallen. Op de creep lukt het DRG om de marines van twee kanten tegelijk aan te vallen. Met meerdere vervolgaanvallen die op dezelfde manier sneuvelen besluit MKP voor een allerlaatste poging te gaan en neemt zijn SCV’s mee naar voren. Ondanks uitstekende micro sterft het hele leger van MKP in een grote groene golf aan banelings en is de kampioen onttroond.

Na de winst staat de emotie op het gezicht van de Zuid-Koreaanse Zerg DongRaeGu. Voor hem is de derde keer scheepsrecht, en weet hij aartsrivaal MKP eindelijk te verslaan. Het is de eerste keer dat hij een MLG titel weet te pakken. Hij wint daarmee $5.000 en verdient een plek in MLG Spring Championships in Juni.

1 Comment

Filed under Uncategorized

One response to “MLG Spring Arena #1 2012

  1. Nice! Nu weet ik toch nog wat er gebeurd is! Super mooi beschreven 🙂

Leave a comment